Kawa z masłem i bulletproof – czym jest i jakie daje efekty

Vend 24
Vend 24

Już od ponad roku w wyniku pandemii Covid-19 zmagamy się z przykrymi następstwami przymusowego ograniczenia aktywności, co między innymi skutkuje pojawieniem się zbędnych kilogramów oraz centymetrów na naszych ciałach. Wobec tego zjawiska, w sposób naturalny pojawiło się zapotrzebowanie na świadome zażywanie ruchu oraz zastosowanie skutecznej diety, by wspomóc nasze organizmy w spalaniu tłuszczu. Na nowo więc pojawiło się pytanie: Czy kawa z masłem i bulletproof coffee (kawa kuloodporna) mogą być sprzymierzeńcami w dietetycznej wojnie cywilizacyjnej?

Tak naprawdę, chociaż picie kawy z dodatkiem masła uważa się w wielu kręgach wręcz za profanację, to tłuszcz już dawno temu znalazł drogę do naszych filiżanek do kawy. Wszystko za sprawą rzekomego wpływu na spalanie zbędnych kilogramów oraz zapewnianie jasności umysłu (o wpływie kawy na skórę przeczytasz tutaj).

Ile lat ma kawa z masłem?

Pod koniec XXI wieku autor stylu życia i dyrektor generalny Bulletproof 360, Inc, Dave Asprey, wrócił z Tybetu kosztując tam herbaty z masłem jaka na dużych wysokościach. W następnych latach zaczął promować kawę zmieszaną z masłem, która rozprzestrzeniła się w Stanach Zjednoczonych i stała się popularna wśród entuzjastów fitnessu oraz osób na diecie niskowęglowodanowej i wysokotłuszczowej.

Pomimo pojawienia się kawy maślanej jako trendu fitness w 2000 roku, praktyka mieszania masła i kawy ma ponad tysiąc lat. Najwcześniejszym tego dowodem jest spożywanie fusów kawy z klarowanym masłem w Etiopii w IX wieku. Natomiast Tybetańczycy pili kawę z mlekiem jaka [i herbatę] na długo przed tym, zanim stało się to powszechne”.

Kawa z masłem a kawa kuloodporna

Kawa z masłem jest podobna do kawy Bulletproof, którą opracował przedsiębiorca Dave Asprey. Kuloodporna kawa Asprey zawiera specyficzny rodzaj ziaren kawy, płyn o wysokiej zawartości MCT (skrót MCT oznacza średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe) i niesolone masło pochodzące od zwierząt karmionych trawą.

Kawa maślana to wersja zrób to sam kawy Bulletproof, która nie wymaga specjalnych ziaren kawy ani oleju MCT. Tak naprawdę każda kawa z niesolonym masłem i olejem kokosowym, który jest dobrym źródłem MCT, będzie działać podobnie.

Kawa maślana jest często spożywana zamiast śniadania przez osoby stosujące dietę ketonową, która ma wysoką zawartość tłuszczu i niską zawartość węglowodanów.

Oto jak zrobić kawę maślaną:

  1. Zaparz około 1 filiżankę (230-350 ml) kawy (szczególnie polecamy kawę Boasi)
  2. Dodaj 1-2 łyżki oleju kokosowego.
  3. Dodaj 1–2 łyżki niesolonego masła lub wybierz ghee, rodzaj masła klarowanego o niższej zawartości laktozy, jeśli nie jesz zwykłego masła.
  4. Zmiksuj wszystkie składniki w blenderze przez 20-30 sekund, aż będą przypominać pienistą latte.

Wartości odżywcze kawy z masłem

Standardowa (230 ml) filiżanka kawy z 2 łyżkami oleju kokosowego i niesolonego masła zawiera:

  • Kalorie: 445
  • Węglowodany: 0 gramów
  • Tłuszcz całkowity: 50 gramów
  • Białko: 0 gramów
  • Błonnik: 0 gramów
  • Sód: 9% referencyjnego dziennego spożycia (RDI)
  • Witamina A: 20% RDI

Prawie 85% tłuszczu w kawie maślanej to tłuszcze nasycone.

Badania pokazują, że zastąpienie niektórych tłuszczów nasyconych w diecie tłuszczami wielonienasyconymi może obniżyć ryzyko chorób serca. Pokarmy bogate w tłuszcze wielonienasycone to orzechy, nasiona i tłuste ryby, takie jak łosoś, makrela, śledź lub tuńczyk.

Oprócz wysokiej zawartości tłuszczu kawa maślana zawiera inne ważne składniki odżywcze, a mianowicie witaminę A. Witamina A jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, która jest niezbędna dla zdrowia skóry, funkcji odpornościowych i dobrego widzenia.

Chociaż kawa maślana zawiera również niewielkie ilości wapnia, witaminy K i E oraz kilka witamin z grupy B, nie jest dobrym źródłem tych składników odżywczych.

Fakty i mity

Wiele osób preferuje kawę z masłem, twierdząc, że zapewnia ona trwałą energię, poprawia jasność umysłu i wspomaga utratę tłuszczu poprzez tłumienie głodu.

Ponadto, chociaż nie ma dowodów sugerujących, że kawa z masłem może pomóc szybciej osiągnąć stan ketozy, może zapewnić dodatkowe paliwo w postaci ketonów osobom w ketozie. Mimo to może nie podnieść poziomu ciał ketonowych we krwi bardziej niż spożywanie samego oleju MCT.

Chociaż żadne badania nie potwierdziły bezpośrednio potencjalnych korzyści zdrowotnych lub zagrożeń związanych z napojem, możliwe jest przyjęcie pewnych założeń na podstawie dostępnej wiedzy.

Uczucie głodu

Zwolennicy kawy maślanej twierdzą, że tłumi głód i pomaga schudnąć.

Kawa maślana zawiera dużą ilość tłuszczu, który spowalnia trawienie i może zwiększać uczucie sytości.

W szczególności olej kokosowy w kawie maślanej jest bogatym źródłem MCT, rodzaju tłuszczu, który może sprawiać uczucie pełności bardziej niż długołańcuchowe trójglicerydy (LCT) znajdujące się w innych wysokotłuszczowych produktach spożywczych, takich jak oleje, orzechy i mięso.

Na przykład jedno z badań wykazało, że mężczyźni, którzy jedli śniadanie zawierające 22 gramy oleju MCT przez 4 tygodnie, spożywali o 220 mniej kalorii w porze lunchu i tracili więcej tkanki tłuszczowej niż mężczyźni, którzy jedli śniadanie bogate w LCT.

Badania wykazały również zmniejszenie głodu i większą utratę wagi u osób stosujących diety niskokaloryczne z dodatkiem MCT w porównaniu z dodaniem LCT. Jednak efekty te wydają się z czasem zanikać.

Dodanie MCT do diety o obniżonej kaloryczności może poprawić uczucie sytości i promować krótkotrwałą utratę wagi, gdy są stosowane zamiast LCT. Jednak nie ma dowodów na to, że samo dodanie MCT do diety bez wprowadzania innych zmian w diecie będzie powodować utratę wagi.

Energia

Uważa się, że kawa z masłem zapewnia stałą, długotrwałą energię bez spadku poziomu cukru we krwi. Teoretycznie, ponieważ tłuszcz spowalnia trawienie, kofeina zawarta w kawie jest wolniej wchłaniana i zapewnia dłużej trwającą energię.

Chociaż możliwe jest, że tłuszcz z kawy maślanej może spowolnić wchłanianie i przedłużyć działanie kofeiny, efekt ten jest prawdopodobnie nieznaczny i niezauważalny.

To raczej oleje MCT jest prawdopodobnie odpowiedzialny za potencjalne, długoterminowe, zwiększające energię działanie kawy maślanej. Biorąc pod uwagę krótszą długość łańcucha, MCT są szybko rozkładane i wchłaniane przez organizm.

Oznacza to, że można je wykorzystać jako natychmiastowe źródło energii lub przekształcić w ketony, które są cząsteczkami wytwarzanymi przez wątrobę z kwasów tłuszczowych, które mogą pomóc w zwiększeniu poziomu energii przez dłuższy czas.

Jasność umysłu

Mówi się, że kawa z masłem poprawia jasność umysłu oraz funkcje poznawcze.

Jeśli stosujesz dietę ketonową, Twoja wątroba przekształca MCT w ketony. Te ketony są kluczowym źródłem energii dla komórek mózgowych.

Chociaż wykazano, że wykorzystanie ketonów przez mózg przynosi korzyści w walce z niektórymi chorobami neurodegeneracyjnymi, takim jak choroba Alzheimera i Parkinsona, nie ma dowodów potwierdzających, że MCT jako źródło ketonów poprawia jasność umysłu.

Przeciwnie, istnieją dowody sugerujące, że to kofeina w kawie jest odpowiedzialna za rzekomy wzrost koncentracji i czujności po wypiciu kawy maślanej.

Wady kawy maślanej

Należy pamiętać, że kawa maślana nie jest idealnym sposobem na rozpoczęcie dnia.

Zastąpienie pożywnego śniadania kawą z masłem wypiera wiele ważnych składników odżywczych. Co więcej, picie tego napoju oprócz typowego śniadania może dodawać znacznej ilości zbędnych kalorii.

Biorąc pod uwagę, że wszystkie kalorie zawarte w napoju pochodzą z tłuszczu, tracisz inne zdrowe składniki odżywcze, takie jak białko, błonnik, witaminy i minerały.

Dwie jajecznice ze szpinakiem i pół szklanki (45 gramów) płatków owsianych z siemieniem lnianym i jagodami to bardziej pożywny posiłek, który przyniesie więcej energii i zdrowia niż porcja kawy maślanej.

Wysoka zawartość tłuszczu w kawie maślanej może również powodować dyskomfort żołądkowy i inne problemy żołądkowo-jelitowe, takie jak wzdęcia i biegunka, zwłaszcza jeśli nie jesteś przyzwyczajony do spożywania dużych ilości tłuszczu.

Równowaga jest najważniejsza

Jeśli chcesz spróbować kawy z masłem, pamiętaj o równowadze.

Aby codzienna diety była odpowiednio pożywna, nie można zapomnieć o uzupełnianiu jej dodatkową porcją białka, owoców i warzyw. Powinieneś również zmniejszyć spożycie tłuszczu podczas innych posiłków – chyba że stosujesz dietę ketonową – i utrzymywać zrównoważone spożycie tłuszczu przez resztę dnia.

Kawa z masłem jest bardzo bogata w tłuszcze nasycone, więc priorytetowe traktowanie źródeł tłuszczów jedno- i wielonienasyconych, takich jak awokado, orzechy, nasiona i olej rybny, przez resztę dnia jest mądrym pomysłem.

W przypadku osób stosujących dietę ketogeniczną należy pamiętać, że istnieje wiele bardzo pożywnych, przyjaznych dla ketonu posiłków, takich jak jajka, awokado i szpinak gotowane w oleju kokosowym, które można wybrać zamiast kawy maślanej, aby dostarczyć organizmowi składników odżywczych.

Podsumowanie

Kawa z masłem to popularny napój, który zawiera kawę, masło oraz olej MCT lub olej kokosowy.

Mówi się, że zwiększa metabolizm i poziom energii, ale te efekty nie zostały jeszcze udowodnione naukowo.

Chociaż kawa maślana może przynieść korzyści osobom na diecie ketogenicznej, istnieje kilka zdrowszych sposobów na rozpoczęcie dnia.

Może więc jednak warto delektować się smakiem kawy bez dodatku maślanego posmaku?

Może ci się spodobać: